Saturday 20 September 2014

La Tahzan



Ali bin Abdul Aziz Al-Jurjani berkata

Mereka katakana padaku:
"kau adalah orange yang penuh kedukaan"
padahal sebenarnya mereka hanya melihat
seorang lelaki yang terlempar dalam kehinaan.
Jika mereka katakana
bahawa aku inilah sumber penderitaan,aku jawab:
"Aku tahu itu!"
Akan tetapi, jiwa yang dibiarkan bebas
sebenarnya menanggung derita.
Aku tidak menunaikan hak ilmu
jika segalanya kutujukan untuk kerakusan
padahal semua ini hanyalah perantara.
Lantas apakah aku harus bersedih
dan melakukan perbuatan hina
yang bererti aku telah mengikuti jalan kebodohan.
Sekalipun ilmu mampu menjaga pemiliknya
Dan pemiliknya menjaga ilmunya
ilmu itu tidak dapat menjaganya
jika mereka perlu sanjungan,
kerana sebenarnya
setiap jiwa telah merasa tersanjung.
Akan tetapi
kebanyakan mereka menghinakan diri
dan mengotori diri mereka dengan ketamakan
sehingga wajah mereka terlihat muram.


-La Tahzan-
-jangan bersedih-

2 comments:

Unknown said...

la tahzan... :)

Unknown said...

cahaya adilah :

la tahzan :)