Tuesday, 11 November 2014

Kepentingan Asid Folik , Lindungi kandungan anda sekarang

Kepentingan Asid Folik , Lindungi kandungan anda sekarang

kesan kekurangan asid folik

Tahukah anda mengenai kepentingan Asid Folik untuk kandungan anda? Seringkali kita mendengar mengenai kepentingan Asid Folik iaitu bagi wanita yang merancang untuk hamil serta ibu yang sedang hamil. Apakah kepentingan bagi ibu-ibu ini dengan asid folik ?

Kepentingan Asid Folik untuk wanita yang merancang kehamilan

Bagi wanita yang merancang untuk hamil, tanpa asid folik sintesis DNA tidak berlaku dan sel tidak dapat berkembang sempurna dimana Asid Folik ialah nutrient paling penting di ambil oleh wanita yang sedang berusaha untuk mengandung.

Bagaimana pula kepentingan Asid Folik untuk ibu yang sedang hamil?

Bagi ibu yang sedang hamil kepentingan asid folik ialah untuk penyempurnaan pembentukan sistem saraf fetus,Kekurangan Asid Folik di kaitkan dengan kecacatan janin , spina bifida, keguguran, dan komplikasi plasenta.

Apa lagi kepentingan  Asid Folik ?

Selain dari pengambilan pemakanan yang seimbang diambil dalam harian seperti buah-buahan,sayur-sayuran hijau dan gandum sudah pasti anda mendapat keperluan asid folik yang cukup.Walau bagaimana pun jika anda mempunyai sejarah keluarga yang mengalami kecacatan pada tiub saraf seperti(spina bifda) atau pernah melahirkan bayi bayi dengan kecacatan pada tiub saraf, anda disarankan unuk mengambil empat gram asid folik sebagai makanan tambahan sebelum konsepsi dan sepanjang trimester pertama kehamilan.Pengambilan suppliment yang mengandungi asid folik adalah langkah yang tepat untuk ibu yang tidak mengambil mahipun kurang mangambil 

Selain dari pemakanan yang dinyatakan, apa lagi pemakan lain yang mengandungi asid folik?

  • Bijirin sarapan ( satu hidangan)   
    • 100 hingga 400 mikrogram asid folik
  • Asparagus (setengah masak)
    • 88 mikrogram asid folik
  • Bayam ( setengah masak)
    • 110 mikrogram asid folik
  • Jus Oren(satu cawan)
    • 109 mikrogram asid folik
  • Kacang hitam (setengah masak)
    • 128 mikrogram asid folik
  • Buah oran(sebiji)
    • 39 mikrogram asid folik
  • Bunga  matahari(dua sudu)
    • 40 mikrogram asid folik


Jika saya tidak makan pemakanan yang mengandungi Asid Folik, Bagaimana cara lain untuk saya mendapatkan Asid Folik ?

Tahukan anda bahawa ibu hamil memerlukan 400mcg asid folik sehari di dalam tubuh badan.
Kekurangan asid folik berisiko akan mengakibatkan kecacatan pada bayi didalam kandungan anda.
Jika anda penah melahirkan bayi yang mengalami kecacatan,risiko terjadi lagi jika anda tidak mengambil asid folik. Anda haruslah mengambil seawal 3 bulan sebelum merancang kehamilan jika anda mempunyai sejarah kelahiran bayi cacat
B compleks shaklee mengandungi 589mcg untuk 1 tablet, sudah melebihi keperluan asid folik dalam tubuh badan anda.
Selebihnya akan dicernakan melalui pembuangan air kencing.
B compleks Shaklee mengandungi kandungan lengkap 8 B iaitu

  • 1 : Thiamin
  • B2 : Riboflavin
  • B3 : Niacin
  • B5 : Panthothenic acid
  • B6 : Pyridoxine
  • B7 : Biotin
  • B9 : Folic Acid
  • B12 : Cyanocobalamin
KANDUNGAN B COMPLEKS SHAKLEE


Berapa biji sehari untuk mengambil B COMPLEKS SHAKLEE?

Ibu disaran mengambil 2 tablet sahaja sehari, 1 tablet mengandungi 589mcg, bagi ibu hami keperluan asid folik adalah 400 mcg sahaja sehari di dalam badan, selebihnya akan dicernakan melalui pembuangan air kencing. Lihat ibu hamil tidak perlu risau lagi kan :)
saranan pengambilan b compleks shaklee

B Compleks antara suppliment kegemaran kak siah, bagi ibu menyusu sangat bagus mengambil secara terusan dimana khasiat apa yang ibu dapat bayi juga dapat :)

Jom kongsikan sebarang permasalah anda bersama kak kiah,boleh hubungi bila-bila masa sahaja mahupun komen diruangan komen dibawah, kak kiah akan hubungi anda :)

Ingin dapatkan produk Shaklee ?


Anda boleh hubungi kak kiah segera untuk membuat tempahan dan pesanan produk shaklee diatas, sebarang pertanyaan serta cadangan boleh hubungi di talian :-
 Berminat untuk jadi ahli Shaklee ? Ingin mendapatkan harga lebih jimat dengan ahli shaklee?Mahu mulakan bisnes tanpa modal yang memeningkan? hubungi,





 0176784153 whatapp/call/sms/telegram ( Pn.Lily)

email: nlabdullah8909@gmail.com

fb: Norlaili abdullah

instagram: norlailiabdullah

fb pages: cahayaummurizqi.blogspot.com  (like

untuk info lebih menarik




11 comments:

mama hantek said...

Kesedaran ibu hamil tentang kepentingan folic acid mmg sgt penting. Ada yg ambil mudah sebab tiada kesedaran, akibatnya baby yg menanggung huhuh

SUNITA ARZANSU Supiyan said...

Asid folik mmg penting tpi ade jgak ibu2 jns degil.xmkn pun asid folik yg dah dibekalkan oleh klinik.

Nor Azimah said...

jgn abaikan pengambilan asid folic semasa hamil...

Rawat Keputihan Semasa Hamil

Nursimatun said...

Masa hamil dulu paling benci makan vitamin yang nurse bagi sebab terpengaruh dengan cakap orang kononnya makan vitamin ni semua anak terlalu besar dalam perut. Susah nak bersalin. Padahal itulah khasiat yang di perlukan oleh anak kita sebab pemakanan kita pun tak menentu... Yang terbaik pastinya Shaklee.. Sihat dan selamat...


Tips Tingkatkan Kesihatan Mata Agar Lebih Sihat Dan Cantik Bak Artis Korea

Fiza Zasmi said...

Ya Allah bahayanya jika kekurangan asid folic.. beruntung siapa amik bcomplex shaklee, lengkap dengan asib folic pulak tu..

Siapa saya?

sicomel ayatulhusna said...

Kecacatan bayi berpunca kekurangan asid folik...bagi ibu yang sedang hamil jangan ambil mudah perkara penting seperti ini...ambillah b complex shaklee yang penuh dengan asid folik.

Ila Fyra said...

Asid Folic memang vitamin wajib untuk Ibu Hamil. Pengambilan B Complex yang lengkap juga amat bagus untuk kesihatan yang menyeluruh.
Tips Hilangkan Angin Dalam Badan

nurulhuda sobari said...

Sangat digalakkan pada wanita yang dah berumahtangga amalkan asid folik. Untuk elakkan macam yg lili ceritakan tu lah. Tapi kalau start amalkan dari sblm kawen pn bagus.

Sesuai sangatlah dengan tajuk nie->
AKU TAK NAK STRESS

irene kass said...

Lebih suka ambil b complex shaklee dr asid folic yg hosp beri. B complex shaklee mengandungi pelbagai khasiat & manfaat dan yg penting mudah larut.

Noor Asiah said...

Antara vitamin yang saya xtggl..dr mengandung smpi kini..byk khasiat,,bkn untu ibu hamil je

ieda dayah said...

ibu-ibu perlu diberi kesedaran tentang kepentingan asid folic ini kepada kandungan mereka.. jangan di abaikan asid folic ini..