Tuesday, 18 November 2014

FAKTA PENYUSUAN YANG WAJIB DIKETAHUI OLEH PARA IBU

FAKTA PENYUSUAN YANG WAJIB DIKETAHUI OLEH PARA IBU

FAKTA PENYUSUAN YANG WAJIB DIKETAHUI OLEH PARA IBU

Bakal ibu yang bergelar ibu buat kali pertama kalinya pasti akan mengetahui serta memahami beberapa  fakta penyusuan sebagai langkah awal untuk memberikan makanan awal terbaik untuk si manja. 

Proses penyusuan yang baik haruslah dilengkapi dengan ilmu dan info penyusuan agar memudahkan tugas penyusuan dengan baik dan lancar.Sebelum ini kak kiah juga tekankan perkara asas tentang punyusuan yang harus diketahui oleh setiap ibu

Mungkin ada dikalangan ibu sudah sedia maklum mengenai beberapa fakta penting berikut berkaitan dengan penyusuan danntidak mustahil ada juga dikalangan ibu yang sudah melahirkan beberapa orang anak tetapi masih tidak mengetahui mengenai fakta penyusuan berikut yang seringkali menjadi persoalan dikalangan ibu kususnya

--------------------------------------------------------------------------

Dalam perbincangan anda akan mengetahui :-

  • Apa itu KOLESTRUM?
  • Bila Susu Badan akan Keluar?
  • Bila hendak mula menyusu?
  • Apakah posisi penyusuan yang terbaik semasa menyusu?
  • Bagaimana penyusuan jika bersalin secara pembedahan caesarean?


------------------------------------------------------------------------

Fakta penyusuan yang mesti tahu

Apa itu KOLESTRUM?

Mungkin ada diantara ibu tertanya-tanya mengenai cecair emas berwarna kuning ini? dan beranggapan bahawa susu pekat berwarna kuning ini adalah susu basi dan harus dibuang? hakikat senpbenarnya itu adalah cecair yang sangat penting untuk diberi kepada bagi dimana ianya mempunyai khasiat yang dapat melindungi bayi daripada dijangkiti kuman serta imun badan. Ianya dikenali sebagai kolestrum.


Bila Susu Badan akan keluar?

Kebiasaan selepas 3 4 hari melahirkan bagi dan kolestrum terhasil, payudara kan menjadi lebih lembut namun tegang kerana perubahan kolestrum menjadi susu.Semasa proses ini berlaku, 10 hari hingga 2 minggu susu yang dihasilkan akan menjadi lebih matang lagi. Dalam proses ini kuantiti susu akan banyak terhasil berdasarkan kekerapan bayi menghisap. Gunalah teknik Asas penyusuan disaat ini iaitu supply dan demand. Semakin kerap anda menyusu bayi maka semakin banyak susu badan akan terhasil


berapa oz susu yang bayi perlu
google : jumlah susu yang diperlukan bayi anda :)

Bila hendak mula menyusu?

Selapas bersalin pastinya ibu-ibu tertanya bilakah waktu sesuai untuk menyusu bayi terutamanya ibu yang melahirkan anak kalimpertama.Sebaiknya cuba susukan bayi anda dalam tempoh sejam selepas melahirkannya.Para ibu usah risau kerana bayi secara semulajadi akan tahu bagaimana untuk menyusu susu ibunya walaupun ianya pertama kalinya.

Mengapa perlu menyusu sejam selepas melahirkan bayi?
ini kerana setelah sejam dilahirkan bayi biasanya akan menghabiskan 24jam masanya dengan tidur. Secepat mungkin untuk menyusu bayi adalah lebih baik :)

susu ibu
google: senyum lebar stok susu makin banyak kan

Apakah posisi penyusuan yang terbaik semasa menyusu?

Untuk mendapat posisi penyusuan yang sesuai ianya mungkin mengambil masa yang agak lama tetapi cukup bagimibu mengetahui posisi asas yang disarankan ketika menyusu bayi anda. klik posisi asas penyusuan untuk rujukan lebih lanjut 》》》


Apabila bayi tertidur semasa anda menyusuinya, anda dinasihatkan untuk bangunkan bayi anda mengelakkan bayi tersedak susu.Sendawakan bayi dahulu jika untuk tidurkannya selepas menyusu

posisi penyusuan bayi


Bagaimana penyusuan jika bersalin secara pembedahan caesarean?

kebiasaannya ada kes yang kadang kala membuatkan ibu langsung tidak dapat menghasilkan susu hinggakan proses penyusuan mengambil masa yang lebih lama bagi ibu yang melahirkan bayi secara caesaren,.Bagi menangani masakah ini dinasihatkannagar para ibu kerap menyusukan bagi setiap 2 atau 3 jam sekali supaya pengeluaran susu ibu cepat terhasil,jika bayi tidur kejutkan bayi anda agar bayi terus menyusu.

Bagi membiasakan bayi anda,kerapkan menyusu 2 , 3jam walaupun ditengah malam.Jika anda di hospital mintalah kepada jururawat agar bayi anda bersama dikatil anda bagi memudahkan proses penyusuan berlaku. 


Masalah mengenai laktasi

Jika anda masih mempunyai masalah mengenai laktasi
 ( penyusuan ) disarankan untuk merujuk pada doktor untuk mendapatkan saranan sebaiknya ataupun jika anda ingin berkongsikan persoalan , kemuskilan susu badan semakin kurang mahupun berkongsikan pengalaman anda, boleh nyatakan maklum balas di ruangan komen dibawah mahupun hubungi kak kiah ditalian :- sharing is caring ^_^

 0176784153 whatapp/call/sms/telegram ( Pn.Lily)

email: nlabdullah8909@gmail.com

fb: Norlaili abdullah

instagram: norlailiabdullah

fb pages: cahayaummurizqi.blogspot.com  (like

untuk info lebih menarik


18 comments:

rosnaziana said...

Betul tu..ilmu penyusuan harus ada untuk bakal ibu yang bertekad nak bf sepenuhnya..info ini sangat berguna..thanks dear

Petua Hilangkan Parut Jerawat Dengan Vitamin C Shaklee

nurulhuda sobari said...

Walaupun dah beranak 2 tapi rasanya ilmu tentang penyusuan tak pernahnya complete. Masih ada benda yang saya tak tahu dan perlu belajar. Tapi alhamdulillah, saya berjaya bf anak sampai umur 2 tahun lebih.

JommSihatDanCantik -> BACA POINT PENTING ESP

Atie Ika said...

Kalau ada masalah puting pendek, nak buat macam mana ye?

KETAHUI CARA MENGATASI WAJAH WANITA NAMPAK TUA SEBELUM USIA

mama hantek said...

Sekarang semakin banyak info baru tentang penyusuan berbanding beberapa tahun lepas, menunjukkan kepekaan semakin tinggi di kalangan ibu dan pengamal perubatan sendiri. Thank you

Amalina Ahmad said...

dulu masa masa mnyusukan anak banyak tak tahu info penyusuan, memang gagal sampai 2 tahun..jika ada rezeki lagi next preg nak menyusu sampai 2 tahun jugak..

Asam Pedas Keladi..Hirup Sampai Tak Panggung Kepala

nurul nurshida rosnan said...

Masa bersalin dl memang tak tau pasal penyusuan ni. Kurang nya ilmu.tapi dh lama2 dah paham dan dah tahu dah..bacakan membaca kan..

SUNITA ARZANSU Supiyan said...

Tq for info...hrp ank kedua nie blh bf smpai 2thn.

Kelebihan Set Bersalin Shaklee

fisha hasan said...

Ibu kn tau konsep demand and supply.. Bila tau konsep, brebut2 nk menyusu ank.. Tmbh plak susu Byk dgn set menyusu shaklee Kenapa suami Aku cari lain??

nila anggraini said...

Susu yang pertama kali dihisap oleh bayi yaitu kolestrum sangat baik untuk perkembangan bayi dan sebagai antibodi. Penyusuan ibu sangat sempurna dan sangat baik untuk ibu dan bayi. Susukan lah bayi anda kerana pengalaman tersebut sangat indah dan istimewa sekali.

Keistimewaan Meal Shakes Untuk Siapa

Zoe Abigail Adamant said...

Alhamdulilah anak no 2 ni menyusu penuh.anak lebih rapat dengan kita dan dia jarang kena jangkitan selesema dan demam.syukur sangat

aktiviti bersama keluarga

Nursimatun said...

Beruntunglah mereka yang ada stok susu melimpah ruah tu. Bagi ibu-ibu yang kekurangan air susu, bolehlah mengamalkan pengambilan supplemen untuk membantu,..

Betul Ke Set Shaklee Dapat Mencegah Asma Dari Menyerang?

Niny fariza said...

Sebelum memulakan proses penyusuan penting untuk ada ilmu mengenai semua ini..

Kulit Kering dan Menggelupas

sicomel ayatulhusna said...

Betul tu...kita sebagai ibu memang perlu tahu tentang penyusuan terbaik untuk bayi kita...saya alhamdulillah boleh menyusukan anak sampai 3 tahun baru berhenti sebab saya seorang WAHM.

Ila Fyra said...

Penyusuan susu ibu memang memerlukan ilmu dan keazaman yang kuat. Jadi, carilah ilmu sebanyak mungkin sejak kita mengandung lagi. Bila ada ilmu, semuanya jadi mudah.
Jom Dapatkan Hadiah Comel Ini

Nik Azimah Awg Hamat said...

nice sharing..
yang ingin meneruskan penyusuan sehingga ke dua tahun perlu timba ilmu untuk capai target tersebut

turunkan bacaan kolestrol

supplement eshoppe said...

penting ada ilmu penyusuan bagi bakal ibu yang bertekad nak mennyusu sepenuhnya..info ini sangat berguna. tq 4 sharing..

asma el Kareem said...

Nak buat sesuatu memang.perlukan.ilmu supaya tidak mudah terpengaruh dengan anasir luar. Pengalaman masa lalu sebab kurang ilmu dan.pengaruh cakap orang menyebabkan proses.penyusuan eksklusif terbantut. Bangkit semula setelah anak.kedua.lahir.tekad tak.nak.dengar cakap-cakap orang

Tingkatkan Kesihatan Jantung

irene kass said...

Thx sis share this info. Semoga dimanfaatkan oleh ibu2 terutama ibu2 muda yang cepat give up bila baby macam tak kenyang bila menyusu badan.