Wednesday, 26 November 2014

Anak alah kepada susu formula lembu? jangan ambil mudah jika berlaku alahan ianya boleh membawa maut

Anak alah kepada susu formula lembu? jangan ambil mudah jika berlaku alahan ianya boleh membawa maut

ANAK ALAH SUSU LEMBU?

Menggimpikan untuk menyusukan bayi dengan sepenuhnya susu ibu merupakan keinginan setiap bakal ibu yang menimang cahayamata. Tetapi bagi ibu yang tidak dapat memberi susu ibu kepada bayi dan akan menggunakan susu formula / susu rumusan kepada bayi mereka
Memilih susu rumusan sangat penting kepada bayi agar bayi tidak mengalamai sebarang alahan terhadap susu rumusan yang diberikan.Terdapat jenis susu rumusan yang berasaskan dari susu lembu, kacang soya, susu kambing.

Kebiasaan susu lembu merupakan susu rumusan yang menjadi pilihan ibu bapa yang terhadap anak-anak. Ketahuikah bahawa adakah anak anda sesuai dengan susu rumusan dari susu lembu?Jika tidak sesuai anak anda akan mula menunjukkan ketidakselesaan dari segi selera makan serta kesihatannya.
masalah alahan mengakibatkan anak sering cirit-birit

Jangan ambil mudah jika anak anda sering mengalami cirit birit serta muntah selepas diberi rumusan susu kepada anak kerana kemungkinan anak anda mengalami masalah alahan makanan terhadap protein susu lembu (CMPA)


apa itu CMPA ?


Apa itu CMPA ?

CMPA ialah satu tindakbalas luar biasa yang berlaku apabila tubuh badan terdedah dengan protein susu lembu.

Jika anak anda alahan dengan susu lembu maka harus ditolak dari memberi susu rumusan lembu terhadap anak anda. 

Mengapakah sebegitu?

Ini kerana apabila anak anda mengalami CMPA dimana tindak balas akan berlaku yang dicetuskan oleh sistem imunisasi tubuh hinggakan boleh mempergaruhi pelbagai bahagian dalam tubuh seperti keradangan kulit, paru-paru dan usus.

Simtom CMPA boleh berlaku beberapa minit selepas  susu rumusan diminim. Bermula dengan keradangan kepada kulit, masalah penghadaman dan mungkin juga tindak balas alahan lebih teruk iaitu anafilaksis


Apa itu anafilaksis?

Anafilaksis adalah reaksi alergic teruk berbahaya kerana ia terjadi secara tiba-tiba dan boleh merangut nyawa anak.

Namun ramai yang mengambil mudah terhadap alahan dan menganggap ianya bukannya penyakit serius yang perlu dirawat dengan segera sedangkan jika dibiarkan ianya mengundang risiko yang tinggi serta memudaratkan kesihatan si kecil.

Menurut pakar perunding pediatrik Dr Chin Wai Seong, CMPA merupakan alahan makanan yang kerap berlaku kepada kanak-kanak.Dianggarkan diantara lima hingga lapan peratus kanak-kanak mengalami reaksi alahan terhadap susu lembu diseluruh dunia.

Bagaimana Alahan boleh berlaku?

Alahan ini berlaku kerana sistem usus kanak-kanak kurang matang dan ia boleh menyebabkan protein susu lembu meresap ke dalam saluran darah ini secara tidak langsung menyebabkan sistem imunisasi menghasilkan antibodi dan mengakibatkan alahan.
ALAHAN KEPADA SUSU LEMBU
gambar carian google 

Selain itu juga, menurut Dr Chin untuk mengesan masalah CMPA adalah dengan pengesanan awal.
Kebanyakan ibu bapa beranggapan bahawa CMPA sama dengan masalah ketidaktoleransian laktosa sedangkan ia tidak benar sekali.Ini kerana masalah ketidaktoleransian laktosa terjadi kerana ketiadaan enzim laktase untuk mencerna gula (laktosa) dalam susu.

Berapa lama tempoh alahan akan terjadi kepada kanak-kanak?
Masalah alahan walaupun bukan seumur hidup, biasanya hanya dapat diatasi selepas usia anak melewati tiga hingga empat tahun.Ada juga kes terjadi dimana masalah alahan berkenaan berterusan hingga usia 18 tahun,

Kenali tanda-tanda Alahan (CMPA) terjadi kepada anak :-

TANDA ALAHAN BERLAKU


Gangguan sistem usus:
  • Loya, sakit perut
  •  Muntah selepas minum susu
  •  Cirit-birit
  • Sembelit
  • Darah dalam najis


Gangguan pada kulit:
  • Ekzema/ruam
  • bengkak kulit
  • Gangguan sistem pernafasan:
  • selesema atau resdung
  • lelah


Berat badan yang tidak naik dan perkembangan yang terbantut.

NASIHAT UNTUK IBU BAPA


  • Sebaiknya elakkan masalah CMPA terjadi terhadap anak anda,elakkan dari memberi susu lembu daripada amalan pemakanan serta diet anak anda.Susu pula boleh digantikan dengan susu berasaskan soya yang turut mengandungi kandungan nutrisi penting untuk tumbesaran kanak-kanak
  • Ibu bapa perlu membaca label makanan dengan teliti sebelum membeli kerana ia mungkin mengandungi kandungan berasaskan susu lembu.
  • Sebagai panduan jika ibu bapa yang mempunyai anak CMPA,susu yang berasaskan soya seperti isomol plus adalah gantian untuk susu rumusan biasa
  • Elakkan memberi makanan Keju, dadih keju, dadih dan aiskrim,Mentega, mentega susu atau marjerin yang mengandungi susu lembu.
  • Susu bebas laktosa. Walaupun anak anda alah pada susu lembu, kajian menunjukkan kanak-kanak jarang mengalami masalah apabila makan daging lembu. Jadi anda boleh menambah daging ke dalam diet kanak-kanak

Sebaik-baiknya susu lah bayi anda dengan susu ibu.Susu ibu adalah susu terbaik didunia. Tingkatkan penghasilan susu badan demi simanja tersayang :)

Sanggupkah anda kehilangan anak anda dek kerana sikap ambil mudah terhadap CMPA?

Pastinya setiap ibu bapa tidak sanggup untuk membiarkan anak yang alahan kepada susu rumusan lembu selepas mengetahui apa kesan yang akan datang kan? begitu juga la dengan kak kiah,jika sebelum ini dek kerana kurangnya ilmu mengenai alahan susu lembu terhadap anak makanya harus kita mencari serta memanfaatkan ilmu agar bisa bersiap siaga sentiasa.


Bagaimana untuk tingkatkan imun badan serta antibodi anak-anak?

Selain dari pengambilan makanan khasiat, pengambilan makanan tambahan juga sangat penting untuk anak-anak bagi meningkatkan daya kekuatan tubuh badan anak kecil.Cadangan pengambilan nutriferon dan omega guard shaklee banyak membantu untuk tingkatkan imun badan anak anda serta antibodi bagi mengelakkan penyakit hadir mengganggu tubuh badan anak anda.Apabila anak anda sering mengalami masalah CMPA pastinya kekuatan serta tenaga anak merundum dan tidak seaktif biasa. Tingkatkan dengan pengambilan suppliment Shaklee dimana membantu untuk kekuatan imun serta antibodi anak anda

Nutriferon Shaklee bertindak sebagai :-


NutriFeron berfungsi di dalam peringkat selular sel dalam dengan dua cara iaitu

  • Mengaktifkan sistem pertahanan imun dengan aktif dan cepat
  • Menggerakkan "pasukan cari dan musnah' dalam sistem imuniti badan manusia 
  • Merangsang setiap sel badan untuk menghasilkan lebih banyak interferon asli bagi menyediakan badan dan perlindungan tahap yang lebih tinggi didalam skop serangan virus serta selsema.
 Interferon- membantu untuk melindungi badan daripada pendedahan aktiviti harian daripada pencerobohan asing yang boleh berjangkit dan membawa kepada penyakit yang serius
 
 
omega guard shaklee untuk alahan susu lembu
 
Omega Shaklee bertindak sebagai :-

  • Membantu tingkatkan imun badan 
  • Membantu mempertingkatkan perkembangan otak serta minda anak
  • Anti Radang
  • Anti Inflamasi pada anak yang mempunyai masalah eczema
Sila Klik Keterangan lanjut mengenai >>>  omega guard shaklee  <<<


 
herbal bland shaklee eczema
 Selain itu juga, bagi masalah eczema , kesan parut akibat kulit gatal boleh mengambil Herbal Bland Shaklee dimana membantu meredakan keradangan kulit serta melembabkan kulit yang kering
Kesian kan baby jika mengalami seperti gambar diatas? makanya mari ibu semua bertindak sekarang demi keceriaan si manja :) Jom tempah sekarang !



Ingin dapatkan produk Shaklee ?


Anda boleh hubungi kak kiah segera untuk membuat tempahan dan pesanan produk shaklee diatas, sebarang pertanyaan serta cadangan boleh hubungi di talian :-
 Berminat untuk jadi ahli Shaklee ? Ingin mendapatkan harga lebih jimat dengan ahli shaklee?Mahu mulakan bisnes tanpa modal yang memeningkan? hubungi,





 0176784153 whatapp/call/sms/telegram ( Pn.Lily)

email: nlabdullah8909@gmail.com

fb: Norlaili abdullah

instagram: norlailiabdullah

fb pages: cahayaummurizqi.blogspot.com  (like

untuk info lebih menarik

17 comments:

nila anggraini said...

Sebaiknya susukan anak anda dengan susu ibu...ianya lebih baik dan selamat untuk baby. Alhamdulillah sy boleh memberi susu badan kepada anak sampai 2 tahun...terima kasih atas info yg bermanfaat sekali dear . ...


rawat kayap segera sebelum terjadi komplikasi yang teruk

Nik Azimah Awg Hamat said...

info yang sangat2 membantu mengenai pengetahuan susu lembu

ALFALFA BAGUS UNTUK KESIHATAN DALAMAN WANITA

Nursimatun said...

Susu ibu memang terbaik.. tak perlu nak susah2 bangun bancuh tengah2 malam. ready stok katakan... hihihi


Kerana Alfalfa Complex Shaklee.....Suamiku Kini BERUBAH!!

noor asiah said...

Alhamdulillah ank sulung xde alah susu lembu..ank kedua opkos susu ibu.. Setuju dengan sis tun..susu ibu senang..boleh bg on da spot

sicomel ayatulhusna said...

Susu ibu adalah susu yang terbaik pemberian Ilahi kepada kita...jadi gunakan ia dengan sebaik mungkin...

Niny fariza said...

Alhamdulillah anak saya takde masalah mcm ni..

Tips Cepat Hamil

Amalina Ahmad said...

Susu ibu yang terbaik, tapi tak semua orang diberikan rezeki susu yang mencukupi, pilihlah susu formula yang sesuai dengan anak2

atasi gatal nyamuk dengan krim herbal blend

ieda dayah said...

jiran ida ada anak yang alergic susu lembu.. jadi maknya kena beli susu yang berasaskan soya.. tapi bagi ida, susu ibu adalah yang terbaik untuk anak..

CARA ATASI RAMBUT GUGUR SELEPAS BERSALIN

Nabilla illa said...

Susu ibu susu yang paling terbaik...!!!

Norains Sulaiman said...

Susu ibu memang yang terbaik.

fisha hasan said...

Ramai anak2 yg alah dgn susu lembu.. Jadi.. Jadi utk test anak ssuai ke tak, beli yg pack kecil dahulu.. Tapi mcm mana pun.. Kalau ada susu ib, bagi susu ibu.. Mmg Sgt terbaik.. Shaklee ada supplement utk milkbooster..
PRODUK UNTUK KURUS DENGAN BERKESAN!

nurulhuda sobari said...

setuju sangat dengan mealshakes full of vits and minerals..

JommSihatDanCantik -> ADAKAH ANDA JUGA BEGITU??

Syira Masyiramaro said...

Susu ibu dah terbaik, dah tak perlu lg susu lembu..susu ibu tu sekhasiat khasiat susu yg allah dah beri

mama hantek said...

Thanks for info. Susu badan yang terbaik untuk anak-anak

ummu hanan said...

Mak ayah kene alert dengan anak. Kadang2 ada juga mak ayah yang tak tahu sebenarnya anak diorg ni alahan susu lembu. Bagus info ni. Membantu ibubapa diluar sana supaya lebih berhati-hati dgn pemberian susu formula.

Jemput singgah >> Tips Pikat Suami Sebelum Suami Cari Calon Isteri Lain

Akak Vitamin said...

Rupanya orang alah ni boleh sampai meragut nyawa kalau salah bagi.. bahaya betul.

asma el Kareem said...

Susu ibu tetap yang terbaik

Aktiviti Merangsang Minda Anak