Wednesday 5 November 2014

Erti Al Fatihah

Makna Surah Al-Fatihah


 Ayat 1: “Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”.

Ayat 2: “Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam”

Ayat 3: “Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”

Ayat 4: “Yang menguasai hari pembalasan”

Ayat 5: “Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan”

Ayat 6: “Tunjukilah kami jalan yang lurus”

Ayat 7: “(yaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat”.

Cara Mudah Hafal Al-Fatihah


Jom sama-sama kit klik link ini bagi mudah menghafal makna al-fatihah, sangat elok jika kita memberi anak-anak mendengar serta melihat video ini :)

>>>>    ERTI AL-FATIHAH

 

Kelebihan Al-Fatihah

Berikut merupakan diantara kelebihan dari amalan pembacaan Al-Fatihah :-

Barangsiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah diwaktu sahur (tengah malam) sebanyak 41 kali maka Allah s.w.t.bukakan pintu rezekinya dan Dia mudahkan urusannya tanpa kepayahan dan kesulitan. Selesai bacaan Al-Fatihah tersebut dan sebaiknya berdoa
 
 Barang siapa membaca surah Al-Fatihah dalam keadaan berwudhu sebanyak 70 kali setiap hari selama tujuh hari lalu ditiupkan pada air yang suci lalu diminum maka ia akan memperolehi ilmu dan hikmah serta hatinya dibersihkan dari fikiran yang rusak
 
 Barang siapa yang membaca Al-Fatihah’ diwaktu hendak tidur, Surah ‘Al-Ikhlas’ sebanyak 3 kali dan Mu’awwidzatain maka ia akan aman dari segala hal selain ajal. Dan siapa berhajat (berkeinginan sesuatu) kepada Allah SWT kemudian dia membaca Al-Fatihah sebanyak 41 kali diantara sembahyang sunat Subuh dan sembahyang fardu Subuh sampai 40 hari (tidak Lebih) kemudian memohon kepada Allah SWT, Insyaallah Dia akan memenuhi keperluannya.
 
Barangsiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah sebanyak 20kali setiap selesai sembahyang fardu lima waktu maka Allah s.w.t. luaskan rezekinya, baiki akhlaknya, mudahkan urusannya, hilangkan keperihatinannya dan kesusahannya, anugerahkan apa yang ia angan-angankan, dapatkan berbagai berkat dan kemuliaan, jadikan ia berwibawa, berpangkat luhur, berpenghidupan baik dan ia pula anak-anaknya terlindung dari kemudharatan dan kerosakan serta dianugerahkan kebahagiaan dan sebagainya

 Barangsiapa membaca Al-Fatihah berserta Bismillah diantara sunat Subuh dan fardu Subuh dengan Istiqomah maka jika ia menginginkan pangkat, terkabullah permohonannya dan kalau ia fakir maka akan jadi kaya dan inshallah jika punya hutang maka ia akan mampu untuk membayarnya dan kalau ia sakit maka akan sembuh serta kalau ia punya anak maka anaknya itu menjadi anak yang soleh, berkat surah Al-Fatihah.
 
 
 Barangsiapa membaca Fatihah berserta Bismillah diantara sunat Subuh dan fardu Subuh dengan Istiqomah maka kalau ia inginkan pangkat terkabullah ia dan kalau ia fakir maka akan kaya serta jika ia punya hutang maka mampu membayanrnya dan kalau ia sakit maka akan sembuh serta kalau ia punya anak maka anaknya itu menjadi anak yang soleh, berkat surah Al-Fatihah.

5 comments:

Unknown said...

mmg banyak faedah dan fadhilat surah al-fatihah ni..

AL-FATIHAH AMALAN SEHARIAN

Mama iskh vitamin terbaik said...

Banyak kelebihan surah alfatihah ne. Good ifo tq for sharing

Jengguk jengguk la :-)

Mama iskh vitamin terbaik said...

Surah Al fatihah kalau dalaminya penuh makna maksudnya. kalau kita setiap hari baca alfatihah untuk kedua ibubapa kita walaupun mereka masih hidup insyaallah rezeki kita murah.

Mama iskh vitamin terbaik said...

Surah Al fatihah kalau dalaminya penuh makna maksudnya. kalau kita setiap hari baca alfatihah untuk kedua ibubapa kita walaupun mereka masih hidup insyaallah rezeki kita murah.

Unknown said...

memahami surah al fatihah adalah perlu. sebab kita akan membaca setiap kali solat.. alangkah lagi elok jika kita mengetahui maksud surah Alfatihah..

Rahsia Kecantikan Semulajadi